En kvinne vingler bortover i snøen på høye stilettsko og minusgradene kryper oppover de lange bena hennes, under det korte skjørtet. Nei, det er ikke meg, men kvinnen foran meg. Og vi er på vei samme sted. Operaens vinduer lyser blålig mot oss under all snøen. Det er åpning på Oslo Fashion Week og alt som kan krype og gå av hovedstadens fashionelite er tilstede. Også Isdronningen har fått en ettertraktet innbydelse, men er hun egentlig innenfor? Det tar i hver fall tid å komme inn gjennom dørene siden alle innbydelsene skal kontrolleres. Her slipper ingen inn som ikke allerede er innenfor på en eller annen måte.

Isdronningen er glad for at hun valgte praktiske sorte vinterstøvletter fremfor høyhelte pensko. Det er kaldt og skoene ville uansett blitt ødelagt av snøen. For anledningen har hun ikledd seg sort. Ikke den lille sorte, men sorte satengbukser, sort ullgenser og et bredt belte i livet. Hun planlegger å se, ikke bli sett. Men det hadde ikke vært nødvendig å bekymre seg for å forsvinne i bakgrunnen. Alle andre vil bli sett! Og Isdronningen kikker.

Mira Craig står sammen med en chic venninnegjeng og smiler under viltre krøller mens hun blir intervjuet av en tv-reporter. En gravid Venche Knutson suser forbi og får mye oppmerksomhet for sin voksende mage. Pia Tjelte og Ane Dahl Torp stopper og viser smilende fram dagens utvalgte antrekk for pressefotografene. De er definitivt innenfor. Innenfor den andre sperringen. For det holder ikke å bli invitert til OFW, det er forskjell på invitasjonene. VIPs får sitteplasser rundt catwalken, med navnet sitt på stolen. De nipper til vin på operaens balkong og blir beskuet av nysgjerrige mote-wannabees som står utenfor den røde sperringen og kikker på billetten sin om de har lov til å gå innenfor eller ikke. De fleste må bli stående. De må vente til alle de viktige gjestene har funnet sin plass før de får lov til å strømme inn og prøve å få et lite glimt av modellene stående på tå bak hordene av B, C og D kjendiser som omkranser catwalken.

Før norsk design kan komme i sentrum er det annonsørene som skal få sin dose med oppmerksomhet. Modeller vandrer nedover catwalken for å vise frem sminke, hårfrisyrer og briller… Selv om alle er mest opptatt av å se på modellene. Spesielt de fem ballerinaene som danser rundt i tutu med briller på. Det ser noe underlig ut med sekretæraktige briller på tenåringsjenter som danser klassisk, men de kommer unna med sin ungpikeaktige sjarm og er så langt kveldens høydepunkt for Isdronningen.

Så pumpes musikken opp et par hakk. MTV-vertinne Charlotte Thorstvedt inntar podiet med høretelefoner over ørene og leverer en salig blanding av 80-tallshits og moderne beats til dagens trendvisning. Isdronningen ser et skjørt hun gjerne kunne tenkt seg. Og noen fargesammensetninger som hun definitivt ikke ville vurdert! Rosa og oransje ser ikke bra ut sammen på en modell engang! Rytmene dunker som på et utested og modellen vandrer nedover i tights. Og skulderputer under en genser! Deja Vu! Hvis det er dette som er å være innenfor tror jeg det er likegreit å holde meg utenfor!

Norsk moteverden har klart å få til en svært profesjonell åpning på en uke der håpefulle unge designere skal vise fram sine kreerte små underverker. Til tross for celebre gjester som ordfører Fabian Stang og tidligere nevnte skuespillere og musikere er norsk mote en liten parentes i den internasjonale industrien. Det produserer for lite og med noen få unntak er ikke salgs og markedsføringsapparatet til norske designere bra nok til å slå gjennom internasjonalt. Et unntak er årets vinner av nåløyet, Per Åge Sivertsen som designer for det økologiske luksusmerket FIN. De er stadig å se på messer rundt om i verden og satser optimistisk på å klare seg til tross for en finanskrise som har påvirkning på salget av slike luksusvarer…

At etikk og mote hører sammen begynner å bli en selvfølge i Norsk motebransje og Moteukens opphavsmann, Pål Vassbotten oppfordrer alle til å stille opp på debatten om etisk produsert mote senere i uken. Så gjenstår det å se om norske designere klarer å gjøre seg internasjonalt bemerket ved å grønnvaske sine motemerker. Og om bransjen faktisk klarer å ta steget fra bruk og kast varer for de som er innenfor til å skape gode arbeidsplasser for de som er langt, langt utenfor… på fabrikkene i India og Kina.

Tips oss hvis dette innlegget er upassende